Søgemaskiner har to vigtige funktioner: gennemgang og opbygning af et indeks, og giver søg brugere med en rangeret liste over de hjemmesider, de har fundet ud af, er de mest relevante.


Crawling og Indeksering

Forestil dig, World Wide Web som et netværk af stoppesteder i en stor byen metro-system.

Hvert stop er et unikt dokument (normalt en webside, men nogle gange kan en PDF, JPG, eller en anden fil). Søgemaskinerne har brug for en måde til at “kravle” hele byen og finde alle de stop undervejs, så de bruger den bedste vej til rådighed—links.

Crawling og Indeksering

Crawling og indeksering de milliarder af dokumenter, sider, filer, nyheder, videoer og medier på World Wide Web.

Giver svar på brugernes forespørgsler, oftest gennem lister af relevante sider, som de har hentet, og rangeret efter relevans.

Linkstrukturen på nettet tjener til at binde alle de sider sammen.

Links tillader, at søgemaskinernes robotter, kaldet “crawlers” eller “spiders”, for at nå de mange milliarder af sammenkoblede dokumenter på nettet.

Når motorerne finde disse sider, kan de dechifrere koden fra dem og gemme udvalgte værker i store databaser, til at være mindede om senere, når det er nødvendigt for en søgning. For at opnå den monumentale opgave at holde milliarder af sider, der kan tilgås i en brøkdel af et sekund, den søgemaskine virksomheder, der har bygget datacentre over hele verden.

Disse monstrøse lagerfaciliteter hold tusindvis af maskiner, der behandler store mængder af information meget hurtigt. Når en person foretager en søgning på en af de store motorer, de kræver resultater med det samme; selv et en – eller to-sekunders forsinkelse kan medføre utilfredshed, så motorerne arbejder hårdt på at give svar så hurtigt som muligt.

Søgemaskiner er besvare maskiner. Når en person udfører en online-søgning, søgemaskine gennemsøger sin samling af milliarder af dokumenter og gør to ting: for det første, er det kun returnerer de resultater, der er relevante eller nyttige for søgerens forespørgsel, for det andet, det rækker disse resultater i henhold til den popularitet af websteder, der serverer den information. Det er både relevans og popularitet, at processen med SEO er beregnet til at påvirke.

Hvordan søgemaskiner afgør relevans og popularitet?

Til en søgemaskine, relevans betyder mere end at finde en side med de rigtige ord. I de tidlige dage af internettet, der ikke var søgemaskiner går meget videre end denne simple trin, og søgeresultaterne var af begrænset værdi. I løbet af de år, smarte ingeniører har udviklet bedre metoder til at matche resultaterne til søgere, forespørgsler. I dag hundredvis af faktorer har indflydelse på relevans, og vil vi diskutere de vigtigste af disse i denne vejledning.

Søgemaskiner typisk antager, at jo mere populær en hjemmeside, en side eller et dokument, jo mere værdifulde oplysninger, den indeholder, skal være. Denne antagelse har vist sig temmelig vellykket, i form af brugernes tilfredshed med søgeresultater.

Popularitet og relevans ikke bestemmes manuelt. I stedet for motorer, der anvender matematiske ligninger (algoritmer) til at sortere fårene fra bukkene (tekst), og derefter rangordne hvede i rækkefølge efter kvalitet (popularitet).

Disse algoritmer ofte består af hundredvis af variabler. I search marketing felt, vi refererer til dem som “ranking faktorer.” Moz udformet en ressource specifikt om dette emne: Search Engine Ranking factors.

Søgemaskinens Resultater

Du kan formode, at søgemaskiner mener, at Ohio State er den mest relevante og populære side for forespørgsel “Universiteter”, mens den side for Harvard er mindre relevant.

Læs om blogging her

Advertisements