Den tidligere landstræner ændrede indstilling til livet, da kæresten Marianne Kristine Egeberg forsvandt sporløst for 39 år siden

Da den tidligere landstræner Morten Olsen var kun 29 år gammel, oplevede han en kæmpe tragedie. Hans kun 25-årige kæreste, Marianne Kirstine Egeberg forsvandt sporløst og er aldrig blevet fundet.


Nu fortæller den 69-årige Morten Olsen for første gang, om hvordan tabet påvirkede ham.

– På tidspunktet for den hændelse, hvor jeg mistede, var jeg nok lidt usikker som menneske og som spiller, og der sker så noget, der gør, at jeg forandrer indstillingen til livet, til arbejdet og til min sportsgren. Sådan at man siger: Nu kan det også være lige meget, siger han i et stort interview med DR.

Den 9. juni 1978 var den 25-årige Marianne Kristine Egeberg taget på shoppetur med noget familie til Tyskland. Familien var ombord på færgen fra Gedser til Travemünde i Tyskland, da den unge pige forsvandt.

Den 25-årige kvinde gik alene op på soldækket og er aldrig set siden. Da der heller ikke er fundet et lig, ved man derfor heller ikke med sikkerhed, om hun selv sprang over bord, eller om hun var udsat for en forbrydelse den sommerdag.

Morten Olsen har aldrig fortalt særligt meget om tabet af sin unge kæreste. Men han fortæller nu til Danmarks Radio, at Marianne Kristine Egebergs forsvinden var noget som ‘virkede’ på ham. Ikke på en positiv måde som sådan, men det gjorde at han begyndte at reagere anderledes.

Jeg ved ikke, om jeg var blevet den spiller og træner, jeg har været, hvis det ikke var for den hændelse. Det handler jo også om, at man bliver prikket på skulderen af nogle, der kan se talentet hos dig, og det handler også om, hvordan man selv ser på det, og hvordan andre ser på det; om man skal skubbes eller hives tilbage. Det var vejledning. Det, der skete, var personlig vejledning for mig, siger Morten Olsen i interviewet.


Liget af Marianne Kirstine Olsen er her knap 39 år efter stadig ikke fundet. Ekstra Bladet skrev dog tilbage i maj 1979, at liget af Marianne Kristine Egeberg formentlig var blevet fundet og begravet på de ukendtes fællesgrav i Rostock.

Men de østtyske myndigheder ville ikke give nogen oplysninger til de danske myndigheder i sagen, så det er stadig uklart, om det var den 25-årige kvinde, der var blevet fundet.


Fra ekstrabladet

