Google RankBrain er Googles vigtigste og nyeste system til at finde, relatere og rangere termer og resultater i søgninger.Det blev bekræftet og annonceret i oktober 2015, og siden november har der især været masser af snak om RankBrain. Men hvad er det helt præcist? Og hvad betyder det for dine rangeringer?


RANKBRAIN BLIVER DEN VIGTIGSTE FAKTOR

RankBrain er lige nu, ifølge Google, den tredje vigtigste faktor i forhold til rangering af sider. RankBrain erstatter blandt andre det forældede PageRank-system, og der er heller ingen tvivl fra Google’s side: RankBrain bliver rangeringsfaktor nr. 1, det er blot et spørgsmål om tid.

RankBrain er et maskinlærings kunstig intelligens system, som fuldt ud implementerer de nyeste standarder og det nyeste research indenfor Natural Language Processing og digital semantik, som er de felter indenfor computervidenskab hvor man studerer hvordan computere kan forstå intentioner bag ved ord.

Med andre ord er mekanismen bag RankBrain ikke længere baseret blot på ord eller ”strenge” af bogstaver og cifre, men på at kunne forstå selve ordenes betydning og intention og sætte dem i relation med andre data omkring brugerens intention, og andre relaterede intentioner.

RankBrain er ikke en ny Knowledge Graph, selvom denne også bygger på kunstig intelligens, og er heller ej en opdatering af Knowledge Graph. Den er altså ikke direkte relateret til denne. RankBrain er en helt ny ting, der står for sig selv.

RANKBRAIN ØGER GOOGLE’S FORSTÅELSE FOR MENNESKERS INTENTIONER

Hvad er konsekvensen af implementering af dette system, som det 3. vigtigste og eventuelt det vigtigste rangerings signal? I sidste ende vil det betyde, at Google forstår mere, af betydningen og intentionen i søgninger, og dermed analyserer og vurderer søgninger og resultater bedre.

Dette betyder også, at Google ikke kan ”snydes”. Implementeringen af RankBrain signalerer mest af alt, begyndelsen på en æra hvor computere ikke er dumme og passive udvidede lommeregnere, men hvor computere er intelligente og selv kan afgøre hvilke data og beregninger der er interessante.

Den vigtigste konsekvens af dette for menneskelige slutbrugere af Google søgninger, bliver selvfølgelig at man kan forvente mere skarpe og relevante resultater, men også at man dermed skal levere mere skarpe og relevante resultater hvis man selv leverer indhold til søgemaskinerne.

Advertisements